LEENA PYLKKÖ
PUHDASTA PINTAA | REN YTA
2.-31.10.2020
Leena Pylkön teoksen kuvanveistollinen teema on pinta. Häntä kutkutti ajatus siitä, kuinka saada pelkkä pinta irti muodoista. Installaation kylpyhuoneesta muistuttavat valuvat muodot ovat liimavaloksia tutuista esineistä.
Miksi kohteena kylppärin pinnat? Ammattisiivoojan käsi on seurannut noita pinnanmuotoja satoja kertoja, liikkeet suoritetaan aina samalla tavalla. Käsinpesualtaan pyyhkimisliikkeet ovat kauniin pyöreät.
Kun siivoaa ihmisen kotia, tulee samalla juteltua kaikenlaista. Kotisiivooja puhdistaa kodin pinnat, mutta ihmisten pääkoppia hän ei pysty puhdistamaan, vaikka tekisi mieli. Voi olla, että siivousliinoihin on jäänyt muistoja ihmisten puheista: heitä vaivaamaan jääneitä muistoja, tai kateellisia tai pahansuopia puheita. Ehkä ne alkavat haalistua, kun niitä tarpeeksi monta kertaa pesee.
Siivousaihe esiintyy muutenkin taiteellisessa työssäni. Joskus teen höpsöjä, hiukan häiritseviä siivousperformansseja. Turun Ars Novassa oli viime vuonna esillä kahden muun taiteilijan kanssa tekemämme rfid-lukijalla varustettu interaktiivinen siivouskärry.
Taiteilijana olen ajattelija, vaikkei lopputulos ehkä aina siltä näytä! Kutsunkin itseäni filosofiseksi naivistiksi. Teen myös paljon saviveistoksia, jotka kaikki ovat eräänlaisia saviselfieitä. Niidenkin aiheet pohjautuvat alun perin siivoustyöhön: yritän tavoittaa saveen niitä ajatuksia, joita päässä pyörii silloin, kun siellä ei pyöri varsinaisesti mitään.
Leena Pylkkö on Turun Taiteilijaseura ry:n jäsen. Hän on opiskellut Kuvataideakatemiassa ja Muthesius-taidekorkeakoulussa Kielissä, Saksassa, jossa hän suoritti kuvataiteen diplomin. Hän on myös valmistunut filosofian lisensiaatiksi Åbo Akademin filosofian laitokselta.
Utställningens skulpturella tema är ytan. Leena Pylkkö frestades av tanken på hur en skulle få loss bara ytan av former? Installationens flytande former, som påminner om objekt i badrum, är limgjutningar från välbekanta föremål.
Men varför just badrum? Handen av en professionell lokalvårdare har följt dessa ytor hundratals gånger, rörelserna utförs alltid på samma sätt. Rörelsena som rengör ett handfat är vackert runda.
I hemstäd händer ofta, att kunden pratar om ditt och datt och ibland om tunga saker. Den som städar rengör ytorna, men han kan inte städa inne i människors huvuden, även om det ibland lockar! Det kan finnas minnen om människors tal kvar på rengöringsdukarna: störande eller dåliga minnen, avundsjuka, elakt tal. Kanske börjar de blekna när dukarna tvättas tillräckligt många gånger.
Ämnet städning förekommer ofta i mitt konstnärliga arbete. Ibland gör jag städperformance. Förra året presenterade Ars Nova i Åbo en interaktiv rengöringsvagn med en RFID-läsare som vi gjorde med två andra konstnärer.
Som konstnär är jag en tänkare, även om resultatet inte alltid ser ut som det! Jag kallar mig själv en filosofisk naivist. Jag gör också lerskulpturer, som alla är en slags lerselfies. Deras teman bygger också ursprungligen på städarbete: Jag försöker med leran fånga tankarna som snurrar i mitt huvud när det egentligen inte händer något där.
Leena Pylkkö är medlem i Åbo konstnärsförening. Hon har studerat vid Bildkonstakademin i Helsingfors och Muthesius-konsthögskolan i Kiel, Tyskland, där hon slutfört ett diplom i konst. Hon är också filosofie licentiat från filosofi vid Åbo Akademi.
Taiteilijan verkkosivut | Taiteilijan verkkosivut (englanniksi) | Instagram
Galleria SEINÄ on Suomen Kuvataidejärjestöjen Liiton ylläpitämä ikkunagalleria Helsingin keskustassa, Töölössä. Galleria sijaitsee vilkkaasti liikennöidyn Mannerheimintien varrella, aivan joukkoliikenteen pysäkkien läheisyydessä. Galleria SEINÄ on avoinna kaupunkilaisille vuorokauden ympäri.